Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

Tervetuloa lasten matematiikan vaikeuksien omahoito-ohjelmaan!

Onko matematiikka lapsellesi vaikeaa? Onko laskeminen hidasta ja työlästä? Onko lapsesi vaikea oppia kertotauluja? Takkuaako matematiikan kotitehtävien teko?

Joillekin matematiikan oppiminen on vaikeampaa kuin toisille.

Matematiikan oppimisvaikeudet muodostavat laajan kokonaisuuden. Laskemiskyvyn häiriö eli dyskalkulia on noin 3–7 %:lla lapsista. Monilla lapsilla on matematiikassa lievempiä vaikeuksia, joista on kuitenkin haittaa arjessa ja opiskelussa.

Kotona voidaan tukea lapsen matematiikan oppimista monin tavoin. Matematiikan vaikeuden omahoito-ohjelmasta saat

  • tietoa matematiikan oppimisen vaikeudesta
  • keinoja lapsen matematiikan oppimisen tueksi

Onko tämä omahoito-ohjelma minua ja lastani varten?

Omahoito-ohjelma sopii esikoulu- ja kouluikäisten lasten vanhemmille, jotka haluavat tukea lapsensa matematiikan perustaitoja. Tätä ohjelmaa voidaan käyttää matematiikan vaikeuksien lievittämiseen koulun tai esikoulun tukitoimien lisäksi.

Voitte käyttää omahoito-ohjelmaa

  • 24/7
  • ilmaiseksi
  • täysin nimettömästi – sinun ei tarvitse syöttää henkilötietojasi mihinkään
  • itsenäisesti tai muun avun lisäksi
  • etenemällä koko ohjelman läpi pieninä paloina tai valitsemalla vain ne kohdat, jotka sopivat teille parhaiten

Tavoitteemme on, että tietoa ja apua on saatavilla kaikille nopeasti, saavutettavasti ja matalalla kynnyksellä.

Ohjelma rakentuu seuraavista osioista

1. MISTÄ ON KYSE?

Ensimmäisessä osiossa saat tietoa matematiikan vaikeuksista.

Opit tunnistamaan, miten matematiikan vaikeudet voivat näkyä. Opit hahmottamaan, mistä ne voivat johtua. Saat tietoa siitä, miten matematiikan taidot kehittyvät. 

Lisäksi opit, miten voit tukea lastasi.

2. TYÖKALUJA

Harjoitukset ovat ohjelman ydin. Niiden kautta pääsette harjoittelemaan matematiikan taitoja.

Tässä osiossa opit erilaisia keinoja, joilla voit auttaa lastasi saamaan onnistumisen kokemuksia arjen matematiikassa ja kotitehtävissä.

Saat työkaluja, joilla voi vaikuttaa

  • matematiikan taitojen kehittymiseen
  • pystyvyyden kokemukseen
  • matematiikan soveltamiseen arjen tilanteissa

Harjoitukset vaihtelevat pituudeltaan ja sisällöltään. Voit tutustua niihin haluamassasi järjestyksessä tai valita vain teille sopivimmat.

3. EVÄITÄ JATKOON

Tässä osiossa keskitytään harjoittelun vahvistamiseen, perheen voimavaroihin ja arjen tasapainottamiseen. Saat myös tietoa, mitä tehdä, jos omahoito-ohjelman tuki ei ole riittävää.

Matematiikan harjoittelun ei tarvitse tuntua harjoittelulta. Pienet, arkiset matematiikan oivallukset ja onnistumisten huomaaminen voivat olla ratkaisevia.

Lopusta löydät tietoa siitä, mistä voit hakea apua, jos lapsesi tarvitsee enemmän tukea.

Seuraavalla videolla (1:45) kuulet tarkemmin omahoito-ohjelman rakenteesta. Saat myös tietoa siitä, miten omahoito-ohjelman harjoitukset ja taustatieto voivat tukea harjoittelussa.

Mikä omahoito-ohjelma on?

Omahoito-ohjelma

  • perustuu tehokkaiksi todettuihin ja tutkittuihin toimintatapoihin
  • koostuu kolmesta osiosta
  • sisältää tietoa ja harjoituksia, jotka auttavat taitojen kehittymisessä

Tämä on myös ammattilaisen työkalu

Lasten matematiikan vaikeuksien omahoito-ohjelmaa voidaan käyttää myös ammattilaisen työkaluna muun tuen rinnalla.

Ammattilainen voi tukea ja ohjata harjoitusten tekemisessä. Tällöin voidaan esimerkiksi keskustella harjoitusten herättämistä ajatuksista sekä pohtia, mitkä harjoitukset ovat sopivimpia.

Koulun ammattilaiset tukena

Matematiikan taitojen harjoittelussa koulun tukitoimet ovat ensisijaisia. Taitojen tukeminen on tehokkainta koulun ja kodin yhteistyönä.

Ole yhteydessä opettajaan, jos

  • lapsen haasteet haittaavat oppimista tai arkea merkittävästi ja/ tai
  • läksyt ovat toistuvasti liian vaikeita

Voitte myös miettiä yhdessä opettajan kanssa, mitkä ohjelman harjoituksista olisivat lapsesi taitoja parhaiten tukevia.

Tarvitseeko lapsi diagnoosin?

Tukitoimien käynnistämiseksi ei tarvita laskemiskyvyn häiriön diagnoosia. Tuki voidaan käynnistää, kun haasteet havaitaan.

Lapsen oppimista tukee parhaiten se, että kaikki aikuiset lapsen elämässä työskentelevät yhdessä yhteisen suunnitelman mukaisesti. Samojen asioiden samanaikaisen harjoittelu eri ympäristöissä vahvistaa oppimista parhaiten.

Kouluissa on usein opettajan lisäksi myös muita oppimisen asiantuntijoita, kuten erityisopettaja tai koulupsykologi, joihin voit olla yhteydessä.

Huomaa

Matematiikan vaikeuksien tukeminen on tehokkainta, kun koti ja koulu tekevät yhteistyötä.

Koulutehtävien suunnittelu lapsen taitotasolle sopivaksi on tärkeää, jotta lapsi voi onnistua ja oppia.

Opettajan kanssa voi yhdessä suunnitella, millaisista kodin lisäharjoituksista lapsi saattaisi hyötyä.

Muistilista aloitukseen

Missä vain, milloin vain

Tämä ohjelma on saatavillasi aina, kun sinulla on aikaa. Materiaaleihin pääset käsiksi kellon ympäri paikasta riippumatta. Voit vaikka pitää kahvitauon mittaisen hetken tietokoneella tankaten tietoa aiheesta.

Pienet, arkiset harjoitukset tuottavat tulosta

Uusien taitojen oppiminen tapahtuu hiljalleen. Harjoittelussa tärkeää ovat mukava ilmapiiri, arkeen soveltaminen sekä vaikeustasoltaan lapselle sopivat harjoitukset. Sopivalla vaikeusasteella tulee usein ja melko helposti onnistumisia, ja harjoittelu ei ole jatkuvaa ponnistelua.

Matematiikan oppimisessa on erityisen tärkeää, että perustaidot ovat hallussa ennen monimutkaisempiin kokonaisuuksiin siirtymistä. Siksi on hyödyllistä aloittaa helpoimmista harjoituksista.

Yksityisyytenne suojaamiseksi kyselyiden ja harjoitusten vastaukset eivät tallennu. Jos haluat ne talteen, kopioi ne itsellesi erilliseen tiedostoon.

Teillä on mahdollisuus muutokseen

Olet pian aloittamassa lasten matematiikan vaikeuksien ohjelmaa. Hienoa, että toimit lapsesi parhaaksi!

Harjoitukset perustuvat matematiikan soveltamiseen arjessa, vanhemman avustamana. Niiden käyttöönottaminen vaatii vanhemmaltakin pientä ponnistelua. Voit tehdä ohjelmaa sopivissa paloissa, vähän kerrallaan.