Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

Mitä matematiikan vaikeudet ovat?

Matematiikka koostuu suuresta joukosta erilaisia laskutoimituksia ja faktoja. Matematiikan vaikeudet ovat erilaisia eri lapsilla.

Matematiikan oppimisvaikeudet

Matematiikassa voi olla vaikeaa yksi tai useampi osa-alue.

Lukujen suuruusluokan ja lukuyksiköiden ymmärtäminen voi olla vaikeaa. Tällöin esimerkiksi rahojen laskeminen voi olla epävarmaa tai hankalaa. Toisille voi olla vaikea oppia laskusääntöjä, joihin kuuluu esimerkiksi tieto laskujärjestyksestä.

Eri laskut vaativat erilaisia taustataitoja ja matemaattisia taitoja. Siksi jokin toinen matematiikan alue voi sujua helposti, vaikka toisessa olisi vaikeuksia. Esimerkiksi geometria on helpompaa niille lapsille, joilla on hyvät avaruudellisen hahmottamisen taidot.

Koska lapsilla on yksilölliset yhdistelmät eri taitoja, eri lapset kokevat matematiikan vaikeudet eri tavoin. 

Mikä on dyskalkulia?

Laskemiskyvyn häiriö eli dyskalkulia on diagnoosinimike.

Laskemiskyvyn häiriöstä on kyse, kun

  • peruslaskutaito on luokkatasoon nähden erittäin heikkoa
  • vaikeus ei selity riittämättömällä tai muuten puutteellisella opetuksella
  • vaikeudet peruslaskutaidossa eivät selity muilla tekijöillä

Peruslaskutaitoa harjoitellaan koulun ensimmäisten luokkien aikana. Peruslaskutaitoon kuuluu yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskutaidot. 

Laskemiskyvyn häiriön määritelmään ei siis kuulu vaikeus oppia monimutkaisempaa matematiikkaa.

Oppimisvaikeudet voivat olla eri asteisia ja johtua eri syistä

Matematiikan oppimisvaikeuksilla voidaan viitata laajempaan joukkoon erilaisia, ja myös lievempiasteisia vaikeuksia.

Matematiikan oppimisvaikeuksien tausta voi myös vaihdella. Osalla tausta voi painottua esimerkiksi kielellisen oppimisen vaikeuteen.

Miten matematiikan vaikeudet näkyvät arjessa?

Matematiikan vaikeudet voivat tulla esille monessa eri arjen tilanteessa ja näyttäytyä eri lapsilla eri tavoin.

Esimerkiksi

  • Lapsi voi olla kaupassa epävarma siitä, mihin rahat riittävät.
  • Samoja numeroita sisältävät luvut voivat mennä sekaisin, esimerkiksi 58 ja 85.
  • Kellon ymmärtäminen ja ajan hahmottaminen voi olla vaikeaa.
  • Lapselle voi tulla sekaannuksia laskemista edellyttävissä lautapeleissä.

Matematiikan kotitehtävien tekeminen voi olla epämieluisaa, hidasta, virhealtista tai arvailevaa. Lapsi on saattanut päivällä koulussa oppia tekemään jonkin laskun, mutta kotona se ei enää sujukaan.

Muista

  • Matematiikan oppimisvaikeudesta on kyse, kun peruslaskutaidon oppiminen on vaikeaa harjoittelusta huolimatta. 
  • Monille lapsille yksi tai useampi matematiikan osa-alue voi olla vaikeaa ilman, että on kyse oppimisvaikeudesta.
  • Matematiikan vaikeus voi näyttäytyä eri tavalla eri lapsilla.
  • Oppimisvaikeus ei tarkoita sitä, etteikö lapsi voisi oppia. Vanhempi voi tukea lapsen matematiikan taitoja monin tavoin.