Omahoito-ohjelma
Tervetuloa lasten lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuden omahoito-ohjelmaan!
Eri lapset oppivat hieman eri aikaan lukemaan ja kirjoittamaan. Joskus oppiminen on erityisen työlästä ja hidasta, opetuksesta ja harjoittelusta huolimatta.
Tästä omahoito-ohjelmasta saat tietoa
- lukemisen ja kirjoittamisen taitojen kehityksestä
- niihin liittyvien vaikeuksien syistä ja ilmenemisestä.
Lisäksi ohjelma tarjoaa välineitä lapsen lukemisen ja kirjoittamisen taitojen oppimisen tueksi.
Onko tämä omahoito-ohjelma meitä varten?
Omahoito-ohjelma sopii esikoulu- ja kouluikäisten lasten lukemisen ja/tai kirjoittamisen taitojen tukemiseen. Ohjelmaa voi käyttää myös ennakoivasti luku- ja kirjoitustaidon oppimisen tukemiseksi.
Lisäksi omahoito-ohjelmaa voidaan käyttää lievissä ja keskivaikeissa oppimisvaikeuksissa koulun ja esikoulun tukitoimien lisäksi.
Voit käyttää omahoito-ohjelmaa
- 24/7
- ilmaiseksi
- täysin nimettömästi – sinun ei tarvitse syöttää henkilötietojasi mihinkään
- riippumatta siitä, onko lapsella diagnoosia vai ei
- itsenäisesti tai muun hoidon rinnalla
- etenemällä koko ohjelman läpi pieninä paloina tai valitsemalla vain ne kohdat, jotka sopivat teille parhaiten
Tavoitteemme on, että tietoa ja apua on saatavilla kaikille nopeasti, saavutettavasti ja matalalla kynnyksellä.
Ohjelma rakentuu seuraavista osioista
1. MISTÄ ON KYSE?
Opit tunnistamaan, miten vaikeudet voivat ilmetä. Ymmärrät, mistä ne voivat johtua. Saat tietoa siitä, miten lukemisen ja kirjoittamisen taidot kehittyvät. Lisäksi opit, miten voit tukea lasta.
2. TYÖKALUJA
Tästä osiosta löydät harjoituksia ja erilaisia keinoja, joilla voit tukea lasta.
Saat työkaluja, joilla voi vaikuttaa
- lukemisen ja kirjoittamisen taitojen kehittymiseen
- oppimiseen liittyviin uskomuksiin
- oppimismotivaatioon
- oppimiseen liittyvien tunteiden säätelyyn
Kaikkia harjoituksia ei kannata tehdä samanaikaisesti. Voitte harjoitella 1–2 asiaa kerrallaan. Kun edellinen taito on hallinnassa, voitte siirtyä seuraavaan harjoitukseen.
Harjoitukset vaihtelevat pituudeltaan ja sisällöltään. Voit tutustua niihin haluamassasi järjestyksessä tai valita ne, jotka tuntuvat sopivimmilta.
3. EVÄITÄ JATKOON
Lukemisen ja kirjoittamisen harjoittelun voi toteuttaa osana arkea. Sen ei tarvitse tuntua harjoittelulta.
Saat tietoa siitä, miten ylläpitää harjoittelurutiineja.
Lopusta löydät tietoa siitä, mistä voit hakea apua, jos tarvitsette enemmän tukea.
Seuraavalla videolla (1:45) kuulet tarkemmin omahoito-ohjelman rakenteesta. Saat myös tietoa siitä, miten omahoito-ohjelman harjoitukset ja taustatieto voivat tukea harjoittelussa.
Mikä omahoito-ohjelma on?
Omahoito-ohjelma
- perustuu tehokkaiksi todettuihin ja tutkittuihin toimintatapoihin
- koostuu kolmesta osiosta
- sisältää tietoa ja harjoituksia, jotka auttavat taitojen kehittymisessä
Tämä on myös ammattilaisen työkalu
Lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuden omahoito-ohjelmaa voidaan käyttää myös ammattilaisten työkaluna.
Ammattilainen voi myös tukea ja ohjata harjoitusten tekemisessä. Tällöin voidaan esimerkiksi keskustella harjoitusten herättämistä ajatuksista sekä pohtia, mitkä harjoitukset ovat soveltuvimpia.
Koulun ammattilaiset tukena
Lukemisen ja kirjoittamisen taitojen harjoittelussa koulun tukitoimet ovat ensisijaisia. Taitojen tukeminen on tehokkainta koulun ja kodin yhteistyönä.
Ole yhteydessä opettajaan, jos
- lapsen haasteet haittaavat oppimista tai arkea merkittävästi ja/ tai
- läksyt ovat toistuvasti liian vaikeita
Voitte myös miettiä yhdessä opettajan kanssa, mitkä ohjelman harjoituksista olisivat lapsesi taitoja parhaiten tukevia.
Tarvitseeko lapsi diagnoosin?
Tukitoimien käynnistämiseksi ei tarvita lukihäiriön diagnoosia. Tuki voidaan käynnistää, kun haasteet havaitaan.
Lapsen oppimista tukee parhaiten se, että kaikki aikuiset lapsen elämässä työskentelevät yhdessä yhteisen suunnitelman mukaisesti. Samojen asioiden samanaikaisen harjoittelu eri ympäristöissä vahvistaa oppimista parhaiten.
Kouluissa on usein opettajan lisäksi myös muita oppimisen asiantuntijoita, kuten erityisopettaja tai koulupsykologi, joihin voit olla yhteydessä.
Muistilista aloitukseen
Missä vain, milloin vain
Tämä ohjelma on saatavillasi aina, kun sinulla on aikaa. Materiaaleihin pääset käsiksi kellon ympäri paikasta riippumatta. Voit vaikka pitää kahvitauon mittaisen hetken tietokoneella tankaten tietoa aiheesta.
Aktiivinen harjoittelu tuo tulosta
Uusien taitojen oppiminen tapahtuu hiljalleen ja vaatii sinnikkyyttä.
Harjoittelussa tärkeää on
- mukava ilmapiiri
- lapsen ja perheen voimavarojen huomioiminen
- arkeen soveltaminen ja
- vaikeustasoltaan lapselle sopivat harjoitukset.
Uusien työkalujen oppimisessa toistuva harjoittelu on tärkeää. Ensiksi kannattaa harjoitella lukemista ja/tai kirjoittamista helpommissa tehtävissä ja muodostaa perheellenne sopivat harjoittelurutiinit.
Sopivat harjoitukset
Sopiva vaikeusaste on sellainen, että lapsi kokee usein ja melko helposti onnistumisia, eikä harjoittelu ole jatkuvaa ponnistelua.
Kun perustaidot ovat hallussa, on mahdollista siirtyä vähitellen myös vaikeampiin ja taidollisesti haastavimpiin tehtäviin. Harjoitusten vaativuus on hyvä pitää lapsen taitotason kannalta sopivana. Näin varmistetaan onnistumiset ja motivaation säilyminen. Sopivia harjoituksia voi kysyä myös lapsen opettajalta.
Yksityisyytenne suojaamiseksi kyselyiden ja harjoitusten vastaukset eivät tallennu. Jos haluat ne talteen, kopioi ne itsellesi erilliseen tiedostoon.
Teillä on mahdollisuus muutokseen
Olet pian aloittamassa lasten lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuden omahoito-ohjelmaa. Hienoa, että toimit lapsen parhaaksi.
On normaalia, jos harjoitukset tuntuvat välillä haastavilta. Ole siis itsellesi ja lapselle armollinen. Tehkää ohjelmaa sopivissa paloissa, ja pitäkää palauttavia taukoja mukavaa yhdessäoloa unohtamatta.
Älä jää yksin huolesi kanssa. Jos lapsen lukemisen tai kirjoittamisen taitojen oppiminen huolestuttaa sinua, ole yhteydessä opettajaan tai oppilashuoltoryhmään. Yhdessä koulun aikuisten kanssa voitte suunnitella sopivat harjoitukset lapsen oppimisen tueksi.