Arbetsstress och utbrändhet
Om kraven och förväntningarna på jobbet överstiger den anställdas resurser kan hen bli stressad och utmattad. Den anställda kan så småningom känna att hen inte orkar med situationen. Om arbetsstressen blir långvarig leder den till utbrändhet.
Utbrändhet är ett långvarigt sinande av energi. Den fysiska, mentala och intellektuella prestationsförmågan minskar. Utbrändhet orsakas av en ständig ansträngning och belastning som orsakas av arbetet. Belastningen kan ha en negativ inverkan på personens arbetsprestation, hälsa och välbefinnande.
Stress och utbrändhet i arbetslivet kan yttra sig på många olika sätt.
Vad kan orsaka utbrändhet?
- hög arbetsbörda
- dåliga möjligheter att påverka det egna arbetets innehåll och förhållanden
- brister i arbetets meningsfullhet
- brist på socialt stöd på jobbet
- orättvist bemötande
Problem i privatlivet ökar risken för arbetsstress och utbrändhet.
Vilka är symtomen på utbrändhet och hur yttrar det sig?
- Fysisk trötthet. Den anställda känner sig ständigt trött och återhämtar sig inte ens efter en helg eller ledig dag.
- Negativa känslor, som irritabilitet, oro och frustration, kan vara konstanta.
- Brist på motivation, minskad effektivitet och koncentrationssvårigheter på jobbet.
- Känslor av att arbetet inte har någon mening eller värde, eller en önskan att isolera sig från kollegor.
- Svårigheter att somna, ständiga uppvaknanden eller tidigt uppvaknande.
- Ökad sjuklighet. Till exempel huvudvärk, magbesvär, förkylningssymtom, muskuloskeletala symtom, hjärt- och kärlsymtom, ångest och depression.
Vad kan den anställda göra?
- Observera ditt eget välbefinnande samt dina psykiska och fysiska symtom.
- Prata med din chef, arbetarskyddsfullmäktigen eller en HR-expert: Om du känner dig utbränd eller orättvist behandlad på din arbetsplats är det viktigt att prata med chefen eller personalförvaltningen. Chefens stöd är viktigt för att begränsa stress och förebygga utbrändhet.
- Försök att balansera arbete och fritid. Att undvika övertidsarbete och ta pauser under dagen kan hjälpa dig att återhämta dig från arbetet.
- Öva på stresshantering. Olika avslappningstekniker, naturen och motion kan hjälpa dig att hantera stress och utmattning.
- Sök hjälp: Företagshälsovården eller annan yrkesutbildad personal inom hälso- och sjukvården kan erbjuda stöd och metoder för att hantera stress och utmattning.
- Prata med andra i samma situation för kamratstöd.
- Fundera över betydelsen av ditt arbete. Är ditt arbete i linje med dina värderingar och mål? Ibland behöver man ompröva sitt arbete och göra förändringar i det.
- Ta hand om dig själv. Kosten, tillräckligt med sömn, motion, naturen och kulturhobbyer samt sociala kontakter stöder välbefinnandet.
Chefen kan se stress och utbrändhet hos en anställd på flera olika sätt.
Hur kan man upptäcka stress och utbrändhet hos en anställd?
- Den anställdas eller teamets prestationsförmåga försämras eller kvaliteten på arbetet är inte längre på samma nivå som tidigare.
- Den anställda blir sjuk oftare eller är ledig oftare.
- Den anställda blir irriterad och tillbakadragen eller uppvisar andra tecken på problem med känslouttryck.
- Den anställda deltar inte längre aktivt i teamets aktiviteter, möten eller annan gemensam verksamhet.
- Den anställda berättar upprepade gånger att hen är trött.
- Den anställda kan uttrycka negativa eller cyniska tankar om sitt arbete, sina arbetskamrater eller organisationen.
Vad ska chefen göra?
Om du oroar dig
- Om du upptäcker tecken på utbrändhet hos en anställd ska du prata med hen.
- Fundera på arbetsbelastningen. Är den anställdas arbetsbörda realistisk? Har den anställda en obalans mellan arbetets krav och hens möjligheter att påverka? Bör man prioritera arbetsuppgifterna eller lägga över dem på andra?
- Prata med den anställda om situationen och dela med dig av din oro. Fundera tillsammans på hur arbetsplatsen kan stödja den anställda. Till exempel flexibel arbetstid eller möjlighet att arbeta på distans kan underlätta arbetsbelastningen. Å andra sidan kan en stöttande och närvarande arbetsplats hjälpa de anställda att hantera stress och utmattning.
- Hänvisa vid behov arbetstagaren till företagshälsovården.
Tänk i allmänhet på
- De anställdas välbefinnande bör vara en prioritet för organisationen. Visa med ord och handling att du är engagerad i deras välbefinnande. Ordna vid behov stöd via företagshälsovården.
- Fäst uppmärksamhet vid ett rättvist och jämlikt bemötande på arbetsplatsen. Faktorer som bidrar till att man fattar ett rättvist beslut är bland annat att de anställda blir hörda, att besluten är konsekventa och jämlika samt att man har möjlighet att rätta till redan fattade beslut.
- Se till att de anställda tar tillräckligt med pauser och att de har möjlighet att återhämta sig.
- Se till att antalet anställda och arbetsmängden står i proportion till varandra.
- Se till att de anställda har de verktyg och kunskaper som krävs för att utföra uppgifterna.
För de som arbetar inom företagshälsovården, till exempel en läkare, psykolog eller företagshälsovårdare, kan utbrändhet hos en anställd visa sig som problem med det fysiska, psykiska eller sociala välbefinnandet.
Vilka är tecknen på utbrändhet?
- Fysiska symtom: Till exempel sömnsvårigheter, huvudvärk, matsmältningsproblem, högt blodtryck eller andra stressrelaterade sjukdomar.
- Psykologiska symtom: Depression, ångest, känslomässig instabilitet eller kognitiva problem som koncentrationssvårigheter.
- Beteendeförändringar: Ökad användning av rusmedel, tillbakadragande från sociala situationer eller förändringar i interaktionen.
- Arbetsrelaterade observationer: En känsla av att inte klara av sitt arbete, att jobbet förlorar sin mening eller att vara missnöjd med arbetsförhållandena.
Vad ska företagshälsovården göra?
- Gör vid behov en grundlig kartläggning. Bedöm den anställdas fysiska och psykiska hälsa, arbetsförhållanden och eventuella andra stresskällor.
- Informera både cheferna och de anställda om symtomen på, konsekvenserna av och behandlingsalternativen vid utbrändhet.
- Hänvisa vid behov den anställda till lämplig vård, till exempel terapi eller andra behandlingsformer.
- Man kan föreslå ändringar i arbetsförhållandena eller ergonomin till exempel i samband med ett nätverksmöte.
- Man kan delta i planeringen och vara med och genomföra åtgärder som främjar välbefinnandet på arbetsplatsen och förebygger utbrändhet.
Kom ihåg
- Som anställd ska du komma ihåg att identifiering och hantering av utbrändhet bidrar till ett bättre välbefinnande på lång sikt.
- Som chef ska du komma ihåg att din roll är central när det gäller att förebygga och behandla utbrändhet. Att ge rätt typ av stöd i rätt tid samt ha tillräckliga resurser hjälper de anställda att må bättre och arbeta mer effektivt.
När och var kan man få hjälp?
Beroende på din position, kontakta vid behov med låg tröskel
- företagshälsovården
- chefen
- den anställda
- personalförvaltningen
Nyttiga länkar
Arbetsboken Kompassen är Kevas publikation för anställda som funderar över sin kompetens och riktning.
Detta innehåll har tagits fram i samarbete med Keva.