Программа самопомощи
1. MISTÄ ON KYSE?
Matemaattiset oppimisvaikeudet jaetaan
- dyskalkuliaan, joka on erityinen vaikeus peruslaskutaidoissa
- heikkoon osaamiseen matematiikassa, jonka taustalla voi olla useita tekijöitä
Laskemiskyvyn häiriö eli dyskalkulia voidaan todeta noin 3–7 % lapsista. Tätä useammalla lapsella on matematiikan hallinnassa lievempiä vaikeuksia.
Lievätkin vaikeudet voivat vaikuttaa esimerkiksi rahan käyttöön, ajan hahmottamiseen tai lapsen motivaatioon harjoitella matematiikkaa.
Matematiikan taitoja opitaan yhdessä
Arjessa on paljon matematiikkaa, vaikkei sitä aina huomaakaan. Aikataulujen ja hinnastojen lukeminen sekä ruuanlaitto edellyttävät matematiikan osaamista.
Arjen puuhat auttavat lasta näkemään, miten monissa tilanteissa matematiikan taidoista on iloa. Lapsi pystyy itse maksamaan ostoksensa tai arvioimaan, kuinka pitkän ajan kuluttua tapahtuu jotakin mukavaa.
Taitojen harjoittelun lisäksi tärkeää on kannustava ote ja rauhallinen suhtautuminen. Nämä lisäävät motivaatiota harjoitteluun ja auttavat lapsen myönteisen minäkäsityksen kehittymisessä.