Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

2. Lapseni itsetuntemus

Taitoharjoittelun lisäksi on tärkeää lisätä lapsen tietoisuutta omista vahvuuksistaan. Hyödyntämällä vahvuuksia lapsi voi saada onnistumisen kokemuksia ja itsevarmuutta harjoitella uusia taitoja.

Harjoitus: Vahvuudet ja haasteet

Miksi?

Opitte tunnistamaan lapsesi vahvuuksia ja haasteita kaveritaidoissa. Pohditte, mihin asioihin hän tarvitsee vielä tukea.

Lapsesi oppii tunnistamaan omia vahvuuksiaan. Vahvistat lapsen minäkäsitystä ja itsetuntoa.

Miten?

Harjoitus voidaan tehdä lapsen kanssa alkukartoituksena. Harjoituksessa tehtyä kuvaa voi täydentää tai harjoituksen voi toistaa taitojen kehittyessä. 

Varaa harjoitukseen noin 30 minuuttia aikaa. Keskity lapsesi kanssa enemmän hänen vahvuuksiinsa kuin haasteisiin. Näin harjoituksesta jää hyvä mieli.

Vahvuuksien tutkiminen

Mieti lapsen kanssa yhdessä, millaisia vahvuuksia lapsellasi on ja missä kaveritaidoissa hän tarvitsee tukea. 

Käy lapsesi kanssa läpi millaisia kaveritaitoja, voimavaroja ja vahvuuksia hänellä on. Rohkaise häntä tuntemaan itsensä itsevarmaksi ja arvokkaaksi.

Haasteiden tutkiminen

Pohtikaa, millaisia haasteita hänellä on kaveritaidoissaan ja minkälaista harjoitusta hän tarvitsee niiden tukemiseen. 

Jos lapsen kanssa voi keskustella hänen mahdollisista haasteistaan, lähesty asiaa taitonäkökulmasta. Pohtikaa, mitä kaveritaitoja lähdette yhdessä harjoittelemaan ja vahvistamaan.

Kootkaa havaintonne hauskalla tavalla

  • Piirtäkää yhdessä kuva esimerkiksi kukasta.
  • Pohtikaa ja merkitkää kukan terälehdille, millaisia hyviä kaveritaitoja lapsellasi on. Mitkä asiat tekevät hänestä ainutlaatuisen, loisteliaan kukan? Hän saattaa esimerkiksi olla avulias, hyvä kuuntelija ja hyvä ideoimaan leikkejä. Halutessanne voitte käyttää harjoituksen 1. Lapseni kaveritaidot kysymyksiä apuna.
  • Merkitkää vastaavasti, esimerkiksi kukan varteen ja lehtiin, millaisia kaveritaitoja lapsesi haluaisi tai voisi vielä harjoitella. Tarvitseeko lapsi esimerkiksi rohkaisua tervehtimiseen ja itsensä esittelemiseen? Vai kaipaako hän tukea rauhoittumiseen? Onko hänen hyvä opetella antamaan muillekin tilaa? 
  • Jos lapsi innostuu mielikuvaharjoittelusta, voitte miettiä, miten tukea ja vahvistaa kukan kasvua. Kuka voisi olla apuna ja missä tilanteissa?
  • Pohtikaa lopuksi, miten paljon erilaisia kukkia maailmassa on, ja miten kukkia yhdistämällä saadaan aikaan kukkakimppu. Joskus kukkakimppu, jossa on samankaltaisia kukkia, voi olla tilanteeseen sopiva. Joskus taas erilaiset kukat muodostavat hyvän kokonaisuuden. Samanhenkisyys usein yhdistää, mutta toisaalta erilaisuus voi rikastaa kaverisuhteita.

Saman harjoituksen voi tehdä millä tahansa lapselle mieluisella esineellä tai asialla. Sopivia ovat esimerkiksi auto, talo, laiva, eläin, hedelmäpuu.