Työterveysneuvottelu
Työterveysneuvottelun tavoitteena on edistää työyhteisön toimivuutta sekä työntekijän terveyttä, työkykyä ja hyvinvointia työpaikalla.
Milloin työterveysneuvottelu on tarpeen?
Aloite työterveysneuvotteluun voi tulla työntekijältä itseltään, esihenkilöltä, työterveyshuollosta tai henkilöstöpalveluista. Tarvittaessa neuvotteluun voi osallistua myös luottamusmies, työsuojeluvaltuutettu tai muu asiantuntija.
Neuvottelu voi olla tarpeen esimerkiksi silloin, kun työntekijä palaa pitkältä sairauslomalta tai kun työtehtävät muuttuvat merkittävästi. Merkittävästi muuttuvien työtehtävien kohdalla voidaan esimerkiksi selvitellä, ovatko uudet tehtävät henkilön terveydelle ja toimintakyvylle soveltuvia.
Työterveysneuvottelussa voidaan käsitellä myös työpaikan olosuhteita ja työjärjestelyjä, jotka vaikuttavat työntekijän terveyteen.
Muista
Työterveysneuvottelun onnistumista tukee se, että kaikki osapuolet tietävät, miksi neuvottelu pidetään.
Hyödyllisiä linkkejä
Mielenterveyttä tukeva työkykyjohtamisen toimintamalli on Kevan julkaisu esihenkilöille ja henkilöstöhallinnolle.
Kompassi-työkirja on Kevan julkaisu omaa osaamistaan ja suuntaansa pohtivalle työntekijälle.
Tämä sisältö on tehty yhteistyössä Kevan kanssa.
Miten Mielenterveystalo.fi voi auttaa?
Oirekyselyt
Oirekyselyn avulla voit arvioida oireidesi vakavuutta. Saat tuloksista myös vinkkejä siitä, mitä sinun kannattaisi seuraavaksi tehdä.
Omahoito-ohjelmat
Omahoito-ohjelmien avulla voit parantaa hyvinvointiasi silloin, kun sinulla on huoli mielenterveydestäsi tai lieviä oireita. Omahoito-ohjelmissa on tietoa ja harjoituksia.
Nettiterapiat
Nettiterapia pohjautuu itsenäiseen työskentelyyn verkossa. Oireisiisi erikoistunut nettiterapeutti antaa palautetta harjoituksistasi ja vastaa niiden aikana heränneisiin kysymyksiin. Tarvitset nettiterapiaan lääkärin lähetteen.