Skip to main content

Jieštipšomohjelm

8. Kehota ja kiellä selkeästi

Lapselle annetut kiellot, kehotukset ja ohjeet kannattaa antaa selkeästi. Näin lapsi ymmärtää ne ja voi toimia niiden mukaisesti. Vanhemman myönteinen huomio ja kehu vahvistavat käytöksen toteutumista jatkossa.

Ei ole samantekevää, miten kehotat ja kiellät lastasi. On tavallista, että vanhempi vaatii lasta rauhoittumaan tai käyttäytymään nätisti. Tällöin hän ei kerro, minkä lapsen käyttäytymisessä pitäisi loppua ja miten lapsen pitäisi käyttäytyä.

Lapsi tarvitsee aikuiselta selkeän kiellon ja kehotuksen siirtyä tekemään muuta.

Tehokas kieltäminen ja kehottaminen

  1. Varmista, että lapsi kuuntelee.
  2. Anna yksi ohje kerrallaan.
  3. Varmista, että ohje on sellainen, jonka voi toteuttaa.
  4. Anna ohje suorasti ja yksinkertaisesti.
  5. Pyydä lasta tekemään jotakin sen sijaan, että pyytäisit häntä lopettamaan tekemänsä asian.
  6. Anna lapselle aikaa noudattaa ohjetta. Toista ohje tarpeen mukaan vain kerran.
  7. Kehu lasta ohjeen noudattamisesta.

Harjoitus: Tehokas rajaaminen

Tavoite

Opit kehottamaan ja kieltämään lasta tehokkaalla tavalla. Näin lapsi oppii noudattamaan ohjeitasi paremmin.

Ohje

Ala käyttämään tehokasta rajaamista lapsen ongelmakäyttäytymiseen aina, kun toivot sen loppuvan.

Käytä seuraavia keinoja
  1. Keskeytä oma toimintasi, ja pyri olemaan rauhallinen.
  2. Mene lapsen lähelle, ja laskeudu hänen tasolleen. Kutsu häntä nimeltä.
  3. Kerro lapselle, minkä hänen käyttäytymisessään pitää loppua. Esimerkiksi: ”Lopeta sohvalla hyppiminen.”
  4. Kerro lapselle, miksi käyttäytyminen on ongelmallista. Esimerkiksi: ”Saatat pudota ja satuttaa itsesi.”
  5. Sano täsmällisesti, mitä haluat lapsen tekevän. Esimerkiksi: ”Mene hyppimään ulos.”
  6. Anna lapselle aikaa tulla yhteistyöhön (5 sekuntia).
  7. Voit tarvittaessa toistaa ohjeen kerran.
  8. Kehu lasta, kun hän noudattaa kehotusta.

Muista

Aina lapsi ei tottele, vaikka kieltäisit ja rajoittaisit selkeästi. Ohjeen toisteleminen tai huutaminen ei toimi. Se opettaa lapselle, ettei hänen tarvitse totella yhdestä rauhallisesta kehotuksesta.

Lapset omaksuvat itsekin tavan huutaa tai jankuttaa, mikäli vanhempi toimii niin. Lapsen käyttäytymisen rajaamisessa on siis tärkeää ajoitus ja tyyli.

Jos lapsi ei tottele tehokasta kehottamista ja koet tarvitsevasi lisää keinoja, tutustu harjoitukseen 10. Aseta seuraamuksia.