Skip to main content

Программа самопомощи

Miten edistää syömistä?

1. Nälän ja kylläisyyden tunnistamisen opettelu

  • Pidä ruoka-ajat säännöllisinä. Lapsi ruokailee viidesti päivässä.
  • Vältä napostelua ruoka-aikojen välillä.
  • Pidä ruokailuaika sopivan pituisena. Sopiva aika on yleensä noin 15–20 minuuttia.
  • Vältä viihdykkeitä ruokapöydässä.
  • Keskustele lapsen kanssa nälän ja kylläisyyden tuntemuksista ruokailutilanteen aikana.

2. Aikuinen päättää, mitä ja milloin syödään, lapsi päättää määrän

  • Aseta pieniä annoksia lautaselle. Lapsi kokee onnistumisentunteita saadessaan syötyä kaiken.
  • Anna lapsen annostella itse ruokansa lautaselle, mikäli se jo onnistuu.
  • Kerro lapselle, että ruokaa voi aina halutessaan ottaa lisää.
  • Vältä kiinnittämästä huomiota lapsen syömän ruoan määrään.
  • Kun ruokailu on loppu, käykää neutraalisti tyhjentämässä lautaset, siistiytykää ja siirtykää muihin puuhiin.

3. Yhdessä syöminen

  • Syö yhdessä lapsesi kanssa. Yhdessä syöminen antaa lapselle syömisen mallin. Lapsi oppii myös pureskelun ja ruokailuvälineiden käytön taitoja seuratessaan sinun tai muiden perheenjäsenten toimintaa.
  • Tee ruokailuista mukavia ja rentoja vuorovaikutustilanteita.
  • Suhtaudu syömiseen ja ruokailutilanteisiin myönteisesti. Puhu niistä myös positiiviseen sävyyn.
  • Juttele ruokailutilanteessa muusta kuin syömisestä. Joskus hyväntahtoinenkin houkuttelu maistamaan voi tuntua pakottamiselta.
  • Lisää syömiseen iloa asettelemalla annokset hauskalla tavalla.
  • Opettele sietämään ruokailusta tulevaa sotkua. Siisteys ja ruokatavat opitaan myöhemmin.

4. Ruokavalion laajentaminen pienin askelin

  • Älä pakota lasta maistamaan.
  • Tutustuta lapsi uusiin makuihin ja koostumuksiin vähitellen.
  • Asettele ruokalajit lautasella erilleen, jotta lapsi näkee, mitä on tarjolla.
  • Tutustukaa uusiin ruoka-aineisiin leikkimielisesti eri aistien kautta katsomalla, koskemalla, kuuntelemalla ja haistelemalla.

Muista

  • Nälän- ja kylläisyydentunteen oppimisen myötä lapsi oppii säätelemään syömistään.
  • Aikuinen päättää, mitä, milloin ja missä syödään. Lapsi päättää syömänsä ruoan määrän.
  • Yhdessä syöminen antaa mallia lapselle.
  • Ruokavaliota on hyvä laajentaa pienin askelin.