Siirry pääsisältöön

Miten tukea lapsen kaveritaitoja

Lasten kaverisuhteiden haasteet ovat tavallisia. Lapsella voi olla puutteita taidoissa, joita tarvitaan kaverisuhteiden muodostamiseen ja ylläpitämiseen. Tällöin lapsi tarvitsee apua kaveritaitojen harjoittelemiseen.

Kaverisuhteet ovat tärkeitä lapsen kehityksen eri vaiheissa. Ne voivat parantaa hyvinvointia ja rikastuttaa elämää merkittävästi. Kaverisuhteissa opitaan myös monia tärkeitä taitoja.

Kaikilla lapsilla on kuitenkin joskus vaikeuksia tulla toimeen toisten lasten kanssa.

Kaveritaitoja kannattaa harjoitella, jos lapsesi

  • haluaa kaveriseuraa
  • tarvitsee taitoharjoittelua
  • tuntee itsensä yksinäiseksi

Lapsen kykyä toimia erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa voi vahvistaa harjoittelemalla vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja. Lapsen kanssa voi harjoitella sosiaalisen kanssakäymisen perustaitoja ja yhteistyötaitoja kaverisuhteiden tukemiseksi.

Mitä kaveritaidot ovat?

Kaveritaitoihin kuuluu muun muassa:

  • toisten lasten lähestyminen
  • leikkiin liittyminen ja leikkiin pyytäminen
  • keskustelun aloittaminen
  • toisen kuunteleminen
  • neuvottelutaidot, kuten oman mielipiteen ilmaiseminen ja toisen näkökulman huomioiminen
  • taito sanoa tarvittaessa ei
  • ristiriitatilanteiden selvittäminen, kuten taito pyytää ja antaa anteeksi
  • auttaminen ja avun pyytäminen
  • luotettavuus ja lojaalius

Kaveritaidot rakentuvat lapsen kehityksen myötä. Ne rakentuvat

  • kiintymyssuhteista: Lapsen ja vanhemman varhaisessa vuorovaikutuksessa muodostuva kiintymyssuhde on lapsen sosiaalisen kehityksen ja sosiaalisten taitojen perusta.
  • vuorovaikutus- ja yhteistyötaidoista: Taito toimia vastavuoroisesti toisten kanssa luo pohjan molemminpuoliselle, tasavertaiselle kaverisuhteelle.
  • minäkuvasta ja itsetunnosta: Myönteinen minäkäsitys ja hyvä itsetunto vahvistavat lapsen taitoja muodostaa ja ylläpitää luottamuksellisia kaverisuhteita.
  • tunne- ja itsesäätelytaidoista: Tunnetaidot auttavat lasta hahmottamaan omaa ja toisten käyttäytymistä. Itsesäätelytaidot auttavat lasta muokkaamaan käyttäytymistään tilanteen mukaan.
  • taidosta tulkita tilanteita: Taito lukea sosiaalisia tilanteita auttaa lasta ymmärtämään, mitä tilanteissa tapahtuu ja miksi sekä ennakoimaan ja arvioimaan tekojen seurauksia.
  • empatiataidoista: Taito ilmaista ymmärrystä ja myötäelämistä vahvistaa tunneyhteyttä. Ymmärryksen ja myötätunnon osoittaminen voi syventää kaverisuhteita.
  • tiedonkäsittelytaidoista: Monet kehitykselliset taidot vaikuttavat sosiaalisissa tilanteissa toimimiseen. Tällaisia ovat esimerkiksi tarkkaavuuden ja toiminnan ohjauksen taidot, kielelliset taidot, näönvaraiset taidot ja sosiaalisen havaitsemisen taidot.

Miten kaveritaitoja opitaan?

Lapsi oppii sosiaalisia taitoja, arvoja ja yleisiä käyttäytymissääntöjä lähipiiristään. Kaveritaidot kehittyvät kehityksen, mallioppimisen, kasvatuksen ja opetuksen sekä kokemuksen kautta.

Kaveritaidot vahvistuvat vähitellen erilaisissa ympäristöissä harjoittelun, toistojen ja palautteen avulla. Lapsi havainnoi, seuraa ja jäljittelee toisten antamaa esimerkkiä. Yrityksen ja erehdyksen kautta lapsi oppii, millainen käyttäytyminen johtaa myönteiseen lopputulokseen.

Aikuinen voi myös opettaa lapselle kaveritaitoja mallintamalla ja sanoittamalla lapselle toivottavaa käyttäytymistä erilaisissa tilanteissa.

Millaisia ongelmia kaverisuhteissa voi olla?

Kaveritaitojen haasteet voivat ilmetä monin tavoin. Lapsi voi päätyä toistuvasti ristiriitoihin toisten lasten kanssa. Turhautuminen, pettymys tai kiukku voi näkyä haastavana käytöksenä, kuten nimittelynä tai toisten päälle käymisenä.

Toisilla ongelmat voivat suuntautua sisäänpäin esimerkiksi lamaantumisena tai niin, että lapsi ei saa näkemyksiään kuuluviin.

Kaverisuhteisiin voi liittyä myös vakavia ongelmia. Näitä ovat henkinen ja fyysinen väkivalta, kiusaaminen, syrjintä ja yksinäisyys. Ne heikentävät lapsen hyvinvointia ja ovat vahingollisia lapsen kehitykselle.

Jos kaverisuhteiden ongelmat ovat pitkäkestoisia tai ne vaikuttavat lapsen hyvinvointiin, tulee niihin aina puuttua.

Miten vanhempi voi tukea lasta?

Kaikki lapset tarvitsevat vanhemman tukea kaveritaitojen kehittymisessä. Joillakin lapsilla on enemmän haasteita kuin toisilla. Jotkut lapset tarvitsevat tukea erityisesti tietyssä ikävaiheessa tai elämäntilanteessa.

Voit tukea lapsesi kaveritaitoja ja -suhteita monin eri tavoin.

Voit esimerkiksi

  • kertoa ja osoittaa lapselle, miten paljon välität hänestä ja miten erityinen ja ainutlaatuinen hän on
  • kuunnella häntä ja osoittaa hyväksyväsi hänet sellaisena kuin hän on
  • motivoida ja kannustaa häntä sosiaalisuuteen muiden lasten kanssa
  • järjestää hänelle mahdollisuuksia tavata kavereitaan
  • järjestää hänelle mahdollisuuksia tutustua uusiin kavereihin, esimerkiksi viedä puistoon tai harrastukseen
  • opettaa lapselle kaveritaitoja
  • opettaa lapselle muita kaverisuhteita tukevia taitoja, kuten tunnetaitoja ja itsesäätelytaitoja
  • olla hyvä roolimalli erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa
  • auttaa lasta liittymään toisten lasten seuraan
  • valvoa lapsen leikkiä, auttaa tulkitsemaan tilanteita ja toimia sillanrakentajana ristiriitatilanteissa
  • puuttua kiusaamiseen

Harjoitus: Riitatilanteen jäsentäminen

Miksi?

Harjoituksen tavoitteena on vahvistaa lapsen kykyä jäsentää kavereiden kanssa tapahtuvia riitatilanteita ja lisätä lapsen ymmärrystä tapahtuneesta.

Riitatilanteiden jäsentäminen vahvistaa lapsen sosiaalisten tilanteiden tulkintaa ja ongelmanratkaisutaitoja.

Miten?

Ole kiinnostunut lapsesi kaverisuhteista.

Pienempien lasten kohdalla pyri seuraamaan lasten leikkejä ja mahdollisia erimielisyyksiä. Isompien lasten kohdalla kuuntele ja ole vastaanottavainen, jos lapsi kertoo ristiriidoista kaverin kanssa. Kysy, mitä on tapahtunut, jos huomaat, että jokin kaverisuhteisiin liittyvä asia painaa lapsen mieltä.

Keskustele lapsesi kanssa havaitsemistasi, hänen kertomistaan tai tietoosi tulleista ristiriidoista kaverin kanssa. Harjoitus on hyvä tehdä tilanteen ja lapsen tunteen rauhoituttua.

Rohkaise lastasi kertomaan vaihe vaiheelta, mitä on tapahtunut ja mitä siitä seurasi. Voitte käyttää mallikysymyksiä tukena, kirjoittaa vaiheet tapahtumaketjuksi tai piirtää sarjakuvaksi.

Voitte myös käydä tilannetta läpi lelujen tai käsinukkien avulla.

Tehkää harjoitusta yhdessä säännöllisesti 2–4 viikon ajan, sen jälkeen aina tarpeen mukaan. Voitte käydä läpi myös sisarusten kesken ilmeneviä tilanteita tai eläytyä tarinoiden rooleihin.

Mallikysymykset:
  • Mitä tapahtui ensin? Esimerkiksi mitä sinä teit tai sanoit? / Mitä toinen teki tai sanoi?
  • Mitä sitten tapahtui? Esimerkiksi mitä toinen teki tai sanoi? / Mitä sinä teit tai sanoit?
  • Miten tilanne päättyi?
  • Miltä sinusta tuntui?
  • Miltä toisesta saattoi tuntua?
  • Mitä voisi tehdä tilanteen ratkaisemiseksi tai mitä seuraavalla kerralla voisi tehdä toisin? Pohtikaa useita vaihtoehtoja!
  • Mitä ratkaisuvaihtoehdoista voisi seurata?
  • Oliko taustalla aiempia tapahtumia tai muita asioita, jotka vaikuttivat tilanteeseen?

Havainnoi 2–4 viikon harjoittelun jälkeen

  • Muuttuiko mikään ja mistä huomaat muutoksen?
  • Onko riitatilanteita ollut vähemmän?
  • Onko lapsesi saanut tilanteita paremmin selvitettyä?
  • Onko lapsesi ollut paremmalla mielellä?

Hyödynnä Mielenterveystaloa

Apua saa myös Mielenterveystalon omahoito-ohjelmista. Lasten kaveritaitojen omahoito-ohjelma on tarkoitettu leikki- ja kouluikäisten lasten vanhemmille. Ohjelmasta saat runsaasti tietoa kaveritaitojen kehittymisestä. Ohjelman harjoitusten avulla voitte yhdessä kehittää lapsen kaveritaitoja.

Milloin ja mistä apua?

Ammattilaisen apu on tarpeen silloin, jos lapsen kaverisuhteiden haasteet vaikuttavat hänen toimintakykyynsä tai aiheuttavat jatkuvasti oireita, kuten ahdistuneisuutta, mielialaoireita tai käytösoireita. Hae apua myös silloin, jos lapsesi kaverisuhteiden haasteet ovat hankalia, eivätkä omat keinosi ja omahoidolliset ohjeet riitä.

Apua voi hakea esimerkiksi

  • neuvolasta
  • kouluterveydenhuollosta
  • perheneuvolasta

Ammattilainen arvioi, millaista apua lapsesi tarvitsee.

Miten Mielenterveystalo.fi voi auttaa?

Omahoito-ohjelmat

Omahoito-ohjelmien avulla voit parantaa perheesi hyvinvointia silloin, kun sinulla on huoli lapsesi oireista tai omasta voinnistasi. Omahoito-ohjelmissa on tietoa ja harjoituksia.

Oirekyselyt

Löydät oirekyselyitä nuorten ja aikuisten mielenterveysongelmien arvioimiseen. Jos olet huolissasi omasta voinnistasi, voit arvioida oireidesi voimakkuutta kyselyn avulla. Tuloksista saat vinkkejä siihen, mitä kannattaa seuraavaksi tehdä.

Nettiterapiat

16 vuotta täyttäneille on tarjolla mobiilivälitteistä hoitoa moniin tilanteisiin - nettiterapia tarjoaa apua erilaisiin mielenterveyden ongelmiin. Hoito perustuu itsenäiseen työskentelyyn, jota tukee nettiterapeutti. 

Sinua saattaa kiinnostaa myös