Skip to main content

Jieštipšomohjelm

3. EVÄITÄ JATKOON

Tämä ohjelma lähenee loppuaan. Tässä kohtaa voit kiittää ja kehua itseäsi ja lastasi ohjelman suorittamisesta sekä saavuttamistanne tuloksista. Kiitos, että olette jaksaneet lukea ja tehdä harjoitteita näin pitkälle!

Uuden opetteluun kuuluu ylä- ja alamäkiä

Toivottavasti löysitte tästä ohjelmasta työkaluja ja harjoituksia, jotka koitte teille hyödyllisiksi. Into muuttaa totuttuja tapoja ruokailutilanteissa saattaa kuitenkin välillä olla koetuksella, kun edistyminen ei etene toivotusti. Takapakit kuuluvat elämään ja ovat väistämätön osa matkalla kohti pysyviä muutoksia.

Haasteita selättäessä on tärkeää suunnata mieli tähän hetkeen ja kohti tulevaa. Toivo ja usko muutokseen vie eteenpäin.

Muista

Jos arkea häiritsevä syömisongelma ratkeaisi helposti, ei sitä varten tarvittaisi hoito-ohjelmia.

Ohjelmassa harjoitellut keinot ovat tehokkaita pienen lapsen syömisoireiden vähentämisessä, joten niitä aktiivisesti käyttämällä tuet lastasi ja suurella todennäköisyydellä edistytte.

Harjoitus tekee mestarin

Kuten kaikkien uusien taitojen opettelussa, myös mielen hyvinvoinnin taitojen oppimisessa jatkuva harjoittelu on tärkeää. Kun harjoittelette tässä ohjelmassa opittujen työkalujen käyttöä ensin helpoissa tilanteissa, auttavat ne sinua ja lastasi vähitellen myös vaikeammissa tilanteissa, joissa tunteet ovat ottamassa ylivaltaa.

Tulevaisuudessa tulee edelleen vastaan tilanteita, joissa lapsesi syöminen ei suju toivomallasi tavalla ja huolestut.

Yhdessä eteenpäin

Oireiden väheneminen tapahtuu aina aaltoillen. On tärkeää kertoa myös lapselle, että nousut, laskut ja tasaiset vaiheet kuuluvat asiaan eikä takapakeista kannata lannistua.

Jatkakaa harjoiteltujen keinojen käyttämistä, ja ratkokaa vaikeita tilanteita niiden avulla. Kun lapsi saa onnistumisen kokemuksia uudesta toimintatavasta ja oireet vähenevät, hänen itsevarmuutensa lisääntyy.

Kannattaa pitää tavoite kirkkaana mielessä ja jatkaa rohkeasti sitä kohti.

Muista palkitseminen

Harjoittelu voi olla erityisesti alkuvaiheessa uuvuttavaa. Siksi on tärkeää, että palkitset sekä itseäsi että lastasi jollain sopivalla tavalla, kun olette harjoitelleet tiettyä työkalua esimerkiksi viikon ajan.

Mieti, mikä voisi olla sinulle ja lapsellesi sopiva palkinto. Esimerkkejä palkitsemisesta ovat yhteinen leikki- tai pelihetki, metsäretki, polkupyörälenkki tai lapsen suosikkipuistossa vieraileminen. Tärkeää on löytää juuri teille sopiva juttu, josta te kumpikin nautitte.

On myös tärkeää muistaa, ettei kaikkia työkaluja tarvitse saada käyttöön heti. Tehokkaimmin saatte keinoja käyttöön, kun harjoittelette niitä vaiheittain. Uusien taitojen opettelussa ja vakiinnuttamisessa on hyvä olla lempeä ja armollinen.

Kirjaa ylös myönteisiä kokemuksia

Edetessä on hyvä kiinnittää huomiota onnistumisiin ja kirjata ylös myönteisiä kokemuksia. Kirjaa myös havaintoja siitä, mitä kaikkea voitte tehdä, kun lapsen oireet eivät enää rajoita elämäänne samalla tavoin kuin ennen.

Samalla voi olla hyvä merkitä muistiin havaintoja siitä, mikä auttoi kestämään haastavia tilanteita paremmin.

Näin vahvistat onnistumisen kokemusta sekä taitojen oppimista ja juurtumista arkeen. Samalla sinulle syntyy voimavarakirja, jota lukemalla saat uskoa onnistumisiin takapakkien äärellä.

Taan ubâlâšvuođâst

Täst láá puoh taan ubâlâšvuođâ siijđoh