Iešdikšunprográmma
2. TYÖKALUJA
Seuraavalla videolla (1:34) saat vinkkejä omahoito-ohjelman harjoitusten tekemiseen. Samalla kuulet, miksi harjoitteluun kannattaa sitoutua.
Keinoja kohti muutosta
Hyvä uutinen on, että suurin osa perheistä hyötyy tässä ohjelmassa opittavien taitojen käyttämisestä. Avaimet onnistumiseen ovat teillä, sillä olette yhdessä lapsesi kanssa hänen vointinsa ja elämänsä parhaita asiantuntijoita.
Seuraavaksi opitte keinoja, joiden avulla on mahdollista saada lapsen haastava käytös paremmin hallintaan. Osa niistä voi olla teille entuudestaan tuttuja, osa taas uusia.
Toivottavasti löydätte teille sopivia keinoja, joita voitte arjessanne hyödyntää.
Jo se on merkittävää, että luet tätä tekstiä. Olet siis ainakin hetkeksi pysähtynyt miettimään tilannettanne ja toivot muutosta.
Miten harjoituksia tehdään?
Positiiviset keinot
Ohjelman työkalut 1–6 kuuluvat positiivisiin keinoihin. Positiiviset keinot vahvistavat lapsen myönteistä käytöstä. Niitä käytetään päivittäin rajattomasti ja säästelemättä.
Rajoittavat keinot
Ohjelman työkalut 7–10 kuuluvat rajoittaviin keinoihin. Niillä rajataan lapsen ongelmakäytöstä, ja niitä tulee käyttää harkitusti. Ne tulee ottaa käyttöön vasta sitten, kun edellä opetellut myönteiset keinot ovat jo käytössä.
Muista, että rajoittavat keinot eivät toimi, jos lapsen myönteistä käytöstä ei vahvisteta tai jos lapsen ja vanhemman välillä ei ole riittävästi positiivista vuorovaikutusta.
Aseta tavoite
Kun aloitat tämän ohjelman työkalujen käyttämisen, on hyvä asettaa selkeä muutostavoite. Määrittele tarkasti, minkälaisen käyttäytymisen haluat vähenevän. Kiinnitä huomiota siihen, kuinka usein ja millaisissa tilanteissa lapsellasi ilmenee ongelmakäyttäytymistä. Miten toimit niissä tilanteissa vanhempana? Minkälaisia vanhemmuuden keinoja sinulla on käytössä?
Aseta ohjelmalle tavoite, joka on
- selkeä ja tarkoin määritelty
- mitattavissa
- realistinen
- mahdollista saavuttaa tietyssä ajassa
- tärkeä
Esimerkiksi
Ongelmakäytös:
Lapsi vastustaa vanhempaa ja reagoi huutamalla aina, kun vanhempi ohjaa lasta tekemään läksyjä. Tilanteet päätyvät usein riitaan.
Tavoite:
Vanhempi ohjaa lasta läksyjen tekoon onnistuneesti. Lapsi ja vanhempi ilmaisevat itseään puhumalla. Tämä onnistuu neljänä päivänä viikossa sitten, kun taitoja on harjoiteltu päivittäin kuukauden ajan.
Työkalujen avulla
- sinun ja lapsesi välinen myönteinen vuorovaikutus lisääntyy
- lapsesi toivottu käytös vahvistuu ja sinä saat keinoja sen vahvistamiseen
- opit keinoja ohjata lastasi
- saat keinoja lapsesi ongelmakäyttäytymisen rajaamiseen
Aktiivinen harjoittelu tuo tulosta
- Vanhemmuustaitojen tarkka toteuttaminen ja säännöllinen harjoittelu arjessa on oleellista.
- Kun toistat harjoituksia pitkäjänteisesti, saatte aikaan kestävämpiä muutoksia.
- Toiston kautta opitte hyödyntämään taitoja arjessa aina, kun niitä tarvitsette.
Anna aikaa muutokselle
Motivaatio asioiden muuttamiseen vaihtelee. Myös voimia muutoksen toteuttamiseen voi välillä olla enemmän, joskus taas vähemmän. Muista, että tämä vaihtelu on luonnollista. Muutos voi myös edetä eri tahtiin sinulla ja lapsellasi.
Tee silti sopimus sekä itsesi että lapsesi kanssa: kokeilkaa tämän ohjelman ohjeita, ja arvioikaa vasta myöhemmin niiden hyödyllisyyttä.
Muista kuunnella omia ja lapsesi voimavaroja.
Dán ollisvuođas
- POSITIIVISET KEINOT
- 1. Yhteinen läsnäolo ja lapsilähtöisyys
- 2. Välitä ja kuuntele
- 3. Huomioi ja kehu käyttäytymistä
- 4. Palkintotaulukko
- 5. Opeta neuvottelemista ja ongelmanratkaisutaitoja
- 6. Vahvista tunteiden säätelyä
- RAJOITTAVAT KEINOT
- 7. Tee sääntöjä ja sopimuksia
- 8. Kehota ja kiellä selkeästi
- 9. Huomiotta jättäminen
- 10. Aseta seuraamuksia