Self-help program
Sosiaalisten taitojen tukeminen
Mielialan lasku ja vertaissuhteet
Masennusoireilu voi vaikuttaa merkittävästi lapsen kaverisuhteisiin. Lapsen voi olla vaikeampi luoda ja ylläpitää kaverisuhteita vetäytymisen vuoksi. Toisaalta lapsen alakuloisuus, passiivisuus tai kielteisyys voi vähentää kavereiden hakeutumista lapsen seuraan.
Kielteiset ajatukset ja tunteet saattavat vääristää lapsen tulkintaa ja toimintaa sosiaalisissa tilanteissa. Omat ajatukset ja toiveet saattavat jäädä ilmaisematta ja omista oikeuksista ja tarpeista huolehtiminen vähentyä.
Lapsella voi olla myös haasteita kaveritaidoissa.
Kysy, miten kavereiden kanssa menee
On tärkeää keskustella lapsen kanssa hänen kaverisuhteistaan. On hyvä selvittää, onko kaverisuhteissa haasteita, jotka esimerkiksi heikentävät suhteen tasavertaisuutta. Näin uudenlaisia vuorovaikutustapoja voi harjoitella lapsen kanssa.
Harjoitus a: Sosiaalisten tilanteiden tulkinta
Miksi?
- Autat lasta havainnoimaan omien tulkintojen ja toiminnan vaikutusta sosiaalisiin tilanteisiin.
- Pääsette tutkimaan lapsen tulkintoja tilanteesta sekä sitä, millaisia ajatuksia ja tunteita niissä herää.
- Etsitte vaihtoehtoisia ajattelu- ja toimintatapoja haastavaan tilanteeseen.
Miten?
Tutkikaa yhdessä jotain lapsen kokemaa tilannetta kaverin kanssa. Valitkaa tilanne, jonka lapsi koki hankalaksi tai josta jäi hänelle ikävä olo. Asetu kuuntelemaan lapsen kuvausta tilanteesta.
Voitte käyttää tilanteen tutkimiseen teille mieluisaa toiminnallista keinoa. Piirrä tilanteesta sarjakuva tai esitä se pehmoleluilla tai hahmoilla. Anna lapselle tilaa ohjata tilannetta.
Muista, että lapsen kokemus tilanteesta on todellinen, vaikka sinä näkisit tilanteen toisin. Suhtaudu tilanteen tutkimiseen tuomitsematta, uteliaalla ja lasta kuulevalla asenteella.
Tilanne
Tulkinta
Kerätkää yhdessä kaikenlaisia mahdollisia selityksiä tilanteelle. Minkälaisia ajatuksia tilanteessa saattaisi herätä? Löydättekö myönteisiä ajatuksia ja tulkintoja tilanteesta?
Tulkinnan vaikutus
Pohtikaa, miten tulkinta vaikuttaa siihen, miltä tilanne tuntuu ja miten siinä toimii. Tutkikaa sekä kielteisiä että myönteisiä tulkintoja tilanteesta.
Jos lapsen on vielä hankalaa tunnistaa tulkinnan vaikutusta tunteeseen ja käyttäytymiseen, voit itse pohtia vaihtoehtoja ääneen.
Myönteisen tulkinnan vahvistaminen
Voitte lopuksi vielä piirtää tai esittää tilanteen uudelleen niin, että tutkitte, miten tilanne muuttuu, jos oma ajatus tilanteessa on myönteinen. Esitä lapselle tai ideoikaa yhdessä, mitä tilanteessa voisi tapahtua.
Jämäkkyyden vahvistaminen
Alakuloisen lapsen voi olla tärkeää harjoitella jämäkkyyttä.
Jämäkkyystaidoilla tarkoitetaan omista oikeuksista kiinni pitämistä ilman, että toisten oikeuksia sivuutetaan. Jämäkkyyden avulla voi puolustaa omia rajoja ja itselle tärkeitä asioita toista loukkaamatta.
Jos mieliala on alakuloinen ja asiat tuntuvat vähemmän merkityksellisiltä, voi olla vaikeaa puolustaa itseään tai olla toisen kanssa eri mieltä. Lapsi voi päätyä tilanteisiin, jotka tuntuvat hänestä hankalilta tai ikäviltä. Siksi jämäkkyystaitoja kannattaa harjoitella.
Miten ilmaista jämäkkyyttä?
Jämäkkä vuorovaikutuskumppani
- esittää oman näkökulmansa puhumalla
- ilmaisee tilanteeseen liittyvät omat toiveet ja tunteet minä-muodossa
- kuuntelee toista ja pyrkii ymmärtämään myös tämän näkökulmaa
- välttää provosointia ja syyllistämistä sekä niihin vastaamista
Jämäkkyys välittyy myös kehonkielestä. Jämäkkyyttä voi viestittää
- katsomalla toista silmiin
- ottamalla ryhdikäs ja avoin asento
- olemalla rauhallinen
Harjoitus b: Jämäkkyysleikki
Miksi?
Vahvistat lapsesi jämäkkyystaitoja
- Autat lastasi tunnistamaan rajojaan ja puolustamaan itseään
- Tuet lastasi oman mielipiteen ja näkökulman ilmaisussa toista kunnioittaen
Miten?
Valitkaa itsellenne roolihahmot tai lelut, jotka voisivat olla taitavia jämäkkyydessä. Esittäkää, miten hahmot viestivät toiminnallaan jämäkkyyttä. Voitte käyttää seuraavia kysymyksiä apuna:
Leikkikää rooleissa erilaisia tilanteita, joissa jämäkkyystaidot tulevat tarpeeseen.