Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

8. Puherohkeuden kartta 

On tärkeä oppia tunnistamaan paikat ja henkilöt, joiden suhteen puherohkeutta löytyy. Nämä puherohkeuden alueet on hyvä tehdä konkreettisesti näkyviksi.

Piirtäkää konkreettinen kartta lapsen arkielämästä. Lisätkää siihen ne paikat, joissa puhe sujuu. Samaan karttaan lisätään myös henkilöt, joille lapsi pystyy puhumaan. 

Karttaa muokataan puherohkeuden lisääntyessä. Tämä auttaa näkemään muutosta, ja voi lisätä motivaatiota harjoitteluun. 

Konkreettinen kartta auttaa hahmottamaan puherohkeuden alueet

Karttaan lisätään uusia puhepaikkoja ja henkilöitä sitä mukaa, kun puherohkeus kehittyy. Rohkeuden vahvistumista on helppo havaita, kun kartta muuttuu uusien paikkojen ja henkilöiden myötä.  

Harjoitus: Puherohkeuden kartan askartelu ja käyttö

Tavoite 

Kartan avulla saatte kokonaiskuvan siitä, missä paikoissa ja keiden kanssa lapsi puhuu. 

Kartta auttaa teitä löytämään uusia paikkoja ja henkilöitä, joiden suhteen lapsi voi laajentaa puherohkeuttaan. Kartta auttaa myös seuraamaan harjoittelun vaikutuksia. 

Ohje 

  1. Piirrä tai askartele lapsesi kanssa puherohkeuden kartta paperille tai digitaalisesti. 
    Karttaan merkitään lapsen arkielämään kuuluvia paikkoja ja henkilöitä. Kartassa voi käyttää värejä hahmottamisen apuna. Esimerkiksi liikennevalojen värit sopivat. 

    - Vihreä = paikat ja henkilöt, joiden suhteen puhe sujuu ja on rentoa  
    - Keltainen = paikat ja henkilöt, joiden suhteen puhetta tulee niukemmin tai yksisanaisesti 

    Puherohkeuden kartta on rohkeuskeskeinen. Niitä paikkoja tai henkilöitä, joiden suhteen puhe lukittuu täysin, ei merkitä karttaan. 
     
  2. Miettikää ensin, missä paikoissa puhe sujuu joko rennosti tai jossain määrin. 
    Piirtäkää nämä paikat karttaan. Merkitkää paikat joko keltaisella tai vihreällä riippuen siitä, kuinka jännittäväksi lapsi yleisellä tasolla kyseisen paikan kokee. 
     
  3. Lisätkää sen jälkeen paikkoihin henkilöitä. 
    Merkitkää värikoodeilla, miten lapsi kokee kullekin henkilölle puhumisen. Sama henkilö voi olla useammassa paikassa joko samalla tai eri värillä. Kaveri saattaa esimerkiksi lapsen kotona kyläillessään olla vihreällä, harrastuksessa keltaisella ja kouluun häntä ei ole vielä merkitty lainkaan.
     
  4. Päivittäkää karttaa rohkeuden karttumisen myötä. 
    Lisätkää uusia keltaisia ja vihreitä paikkoja ja henkilöitä. Muuttakaa kehityksen myötä värejä keltaisesta vihreäksi.